Egoblog.cz - Petr Kobelka

Základy komunikace mezi zákazníkem a programátorem

Dnes jsem si pro Vás připravil malý post určený pro lepší domluvu mezi zákazníkem a Vámi v oboru tvorby internetových stránek.


Webdesign | Komentáře (1) | Shlédnuto 965 × | Vloženo: 7. ledna 2015

Všichni to znáte, zákazník je často HTML značkovacím jazykem nepolíbený tvor. A je to dobře, protože pak hledá individua, které tomu HTML rozumí a která pro něj něco v tom HTML dokáží vytvořit. Hodně často se pak stává a mám to i ze své praxe, že k zákazníkovi mluvíte jazykem, kterému nerozumí.

Tak schválně, kdo z Vás porozumí tomuto.

Normálně do hlavičky nalinkujeme styly a do body přidáme pár selektů, nějaké čekboxy a nakonec submit a odešleme to na server.

A čemu porozumí zákazník?

Normálně do .... ..... ..... .... .... .... ... ... ... ..... to na  ..... .

To asi není ideální, že? Jistě že ne. Nejdříve je třeba zákazníka seznámit se slovníkem, se kterým budete spolu komunikovat a to ideálně na příkladech.

Mě se osvědčil tento slovních běžně používaných výrazů.

Select - výběrník
čekbox (checkbox) - zaškrtávátko (nebo zatržítko)
radio - přepínač
submit - tlačítko (ne, opravdu není třeba rozlišivat submit a button, tlačítko fakt stačí)

Dobrý způsob je mít k tomu i nějaké obrázky, nebo mu konkrétní elementy, které mu vysvětlujete, ukážete na živém příkladu. např. na nějakém webu, na který zákazník běžné chodí. Hodně mu to pomůže, protože mu budete ukazovat konkrétní věci v prostředí, které zná ana které je zvyklý.

Pro každou z vlastních aplikací pak budete určitě přidávat nějaká slovíčka sami. Je třeba pamatovat na to, že zákazník se nechce nic učit a proto slovník nesmí být příliš obsáhlý. Už 30 slovíček může být problém, proto se snažte mít slovní zredukovaný jen na skutečně potřebné a často používané výrazy.

Máte nějaká vlastní slovíčka, která takto často používáte? Podělte se o ně v komentářích.

Petr Kobelka | Egoblog.cz | Tvorba www stránek - www.petrkobelka.cz

Petr Kobelka
Autor je zkušeným web developerem a programátorem s více než 10 letými zkušenostmi. Pracuje jako programátor pro známou Olomouckou společnost zabývající se tvorbou internetových a intranetových řešení. Spolu se zaměstnáním pracuje na volné noze a zabývá se tvorbou internetových stránek. Ve volném čase rád fotí, jezdí na kole, plave a cestuje.

Komentáře

E-mail je potřeba pouze pro vygenerování Gravataru!

1
mark213 | vloženo 5. června 2015
mam zpis takovou zkusenost ze se pri komunikaci s klientem zcela zbavuji jakekoliv odbornejsi terminologie a ani se klienta nesnazim s ni seznamovat .... vetsinou se o to totiz nesnazi ani o sam. Takze opravdu hovorim na uzitavelske urovni a nikdy ze sebe nevypoustim slova jako checkbox .... zasada komunikace s klientem je mluvit jako uzivatel, ktery dany produkt umi pouzivat dokonale a dokonce vi jak by se mohl rozvije ale to je jediny rozdil, jinak je treba pouzivat normalni uzivatelsky slovnik a zbytecne z nej nevybocovat. Zakaznika nezajimaji tridy, modely, entity, stejne tak ho nezajima databaze, tajima ho to ze na vystupu uvidi nejaky prehled v zabulce, moznost radky upravovat, ... vse se da popsat velmi lidsky a bey terminogogie kterou by bylo nutne vysvetlovat. staci chtit a nepripadat si pri tom prilis hloupe pred kolegy, kteri odposlouchaji vas telefonat - ale proc by vam zrovna na tom melo zalezet ze ano, spokojenost klienta to je vas zisk, ne bozsky respekt kolegu, to je velmi vedlejsi.

Blog píše Petr Kobelka

Petr Kobelka - egoblog.cz

Žádám všechny, kteří mají zájem vkládat komentáře, aby se řídili pravidly NETikety. Komentáře, porušující tato pravidla můžou být bez varování smazány.